Positieve psychologie is een snel groeiende wetenschap. De publicaties en nieuwe theorieën schieten uit de grond. Een onderdeel van de positieve psychologie waar dit ook voor geldt is het onderzoek naar geluk. Theorie genoeg dus, maar hoe zit het met het praktisch nut? Gewapend met de nieuwste inzichten uit de wetenschappelijke literatuur bespreken we in deze blog enkele concrete toepassingen van de positieve psychologie. Hoe kunt je in je dagelijks leven de vruchten plukken van deze bloeiende wetenschap en zodoende meer geluk ervaren?

Eerder besproken oefeningen voor meer geluk

In een eerder artikel noemden we al enkele oefeningen. Deze twee exercities, ‘count your blessings’ en ‘random acts of kindness’ genaamd, zijn twee van de meest onderzochte en meest wijdverbreide toepassingen van positieve psychologie. Ze zijn reeds eerder besproken. Ik verwijs u dus graag naar ons artikel over positieve emoties als u meer wilt weten over deze simpele en effectieve oefeningen. In deze blog breiden we het repertoire van oefening uit met twee uitgebreidere, iets intensievere toepassingen, die een mooie aanvulling zijn op de eerder besproken, kleinere verrichtingen.

Meditatie

De eerste handeling die je kunt verrichten om je leven te verrijken met de talrijke inzichten van de positieve psychologie, is mediteren. De wetenschappelijke basis voor mediteren is niet klein, maar ook niet onomstreden. Er is echter een specifieke manier van mediteren waarvan de voordelen goed gedocumenteerd zijn: ‘loving-kindness meditation’ (LKM). LKM is een vaak gebruikte interventie binnen de positieve psychologie met goede resultaten: het leidt tot minder stress, meer geluk, meer positieve emoties en het is bevorderlijk voor je sociale relaties.

Het werkt als volgt. LKM werkt in den beginne net zoals andere vormen van meditatie. Het betreft stille contemplatie in een zithouding, met gesloten ogen en een primaire focus op je ademhaling. Het vervolg is echter anders. LKM onderscheidt zich van andere vormen van meditatie doordat men zich hierna focust op de hartregio en het de bedoeling is dat je nadenkt over een persoon voor wie je warme, positieve gevoelens ervaart.

Het is de bedoeling dat je minimaal vijf dagen per week tussen de 15 en 20 minuten mediteert. Als je net begint met LKM focus je je dus op je positieve gevoelens voor jezelf en een ander persoon. Na een week breid je deze cirkel uit met alle mensen waar je van houdt. Een week later voeg je al je kennissen toe. De week erna focus je je ook op alle vreemdelingen. De laatste week van de interventie neem je alle levende wezens op in je loving-kindness mediatie.

Weerbaarheid, assertiviteit en zelfvertrouwen

Een andere positief psychologische interventie die bewezen werkt is het volgen van een weerbaarheids- of assertiviteitstraining. Ook hier zijn meerdere onderzoeken naar geweest met gunstige resultaten. Dergelijke trainingen kunt u bij ons volgen.

Tot slot

We hebben u in deze blog twee nieuwe toepassingen van de positieve psychologie gepresenteerd. Zoals je van ons gewend bent, is de effectiviteit van beide exercities wetenschappelijk aangetoond. Als je deze nieuwe handelingen combineert met de eerder beschreven oefeningen, heeft dit hoogstwaarschijnlijk een positief effect op je welbevinden.

Leave a Reply

captcha

Please enter the CAPTCHA text