Gelukkig zijn

Artikel 59 van 159
Gelukkig zijn

Aristoteles zei al: uiteindelijk streven we allemaal naar geluk. En ook tijdens coachingsgesprekken blijkt dat we uiteindelijk streven naar meer geluk. Misschien komen mensen bij ons met de wens om meer zelfvertrouwen te krijgen, assertiever te worden of om een duidelijke visie op hun loopbaan te verwerven. Maar dat willen ze omdat ze gelukkiger willen zijn. Maar gelukkig zijn, hoe doe je dat?

Genieten en streven

Voordat we die vraag kunnen beantwoorden, is het handig om te weten wat geluk eigenlijk is. Volgens de laatste wetenschappelijke inzichten is het een combinatie van genieten en streven.

Genieten is het hebben van prettige en positieve emoties. Bijvoorbeeld door een dagje naar de Sauna te gaan, door te spelen met je kinderen of een lekker wijntje te drinken. Als je van jezelf weet wat je prettig vindt en daar ook regelmatig van kunt genieten, zul je je een stuk gelukkiger voelen.

Streven is het bezig zijn met iets dat jij zinvol vindt. Als het leven alleen maar uit pleziertjes bestaat, gaat het snel vervelen. Zelfs de heerlijkste wijn gaat snel vervelen als je er elke dag een fles van drinkt. Het is daarom belangrijk om het evenwicht te vinden tussen streven en genieten. Op die manier kun je terugkijken op je leven met het gevoel dat het er toe gedaan heeft.

Positief denken (maar niet te)

Het blijkt dat optimistische mensen gelukkiger zijn dan pessimistische mensen. Dit lijkt een vrij voor de hand liggende bevinding zo op het eerste gezicht. Als je constant zit te piekeren, heb je minder tijd om je geluk te voelen.

Als je al te zeer bezig bent met positief denken kan dit ook tegen je gaan werken. In zijn boek “De valstrik van het geluk” legt Russ Harris overtuigend uit dat het doorleven van negatieve emoties ook bij het leven hoort. Als je die negatieve emoties probeert weg te drukken, trek je je er eigenlijk teveel van aan.

Samenvattend zou je kunnen zeggen dat je meer aandacht aan je positieve emoties kunt besteden, zonder je negatieve emoties uit het oog te verliezen. Dat is een goede manier om gelukkig te zijn.

Geniet van het moment

Deze uitspraak is door alle aandacht voor mindfulness inmiddels gemeengoed geworden. Het is echter niet altijd duidelijk wat het betekent. Vanuit wetenschappelijk onderzoek kun je het op twee manieren benaderen:

1: denk niet dat je gelukkig bent als je iets bereikt hebt of iets bezit. Het blijkt dat prestaties en bezittingen nauwelijks bijdragen aan ons geluk. Het ontwikkelen van je vaardigheden geeft veel meer geluksgevoelens dan het bereiken van een promotie. Vergeet daarom niet om te genieten van de weg naar het succes toe.

2: houdt je niet al teveel bezig met de toekomst of het verleden. De eerste kun je niet voorspellen en de tweede kun je niet veranderen. Het hier en nu is zeker niet altijd even prettig en daarom wil je er soms misschien aan ontsnappen. Daar is niets mis mee. Vergeet echter niet om de leuke momenten te vieren en te koesteren.

Gelukkig zijn is mogelijk

Uit onderzoek blijkt dat we ons geluk voor een deel in eigen hand hebben. Door ons denken en ons gedrag te beïnvloeden kunnen we ons geluksniveau vergroten. Er zijn echter ook aspecten aan ons geluksniveau waar we minder invloed op hebben. Waar we geboren worden bijvoorbeeld, of hoe je ouders je opvoeden. De kunst is om je te richten waar je wel invloed op hebt en te accepteren waar je minder invloed op hebt.

Wil je gelukkiger zijn, maar kun je er wel wat hulp bij gebruiken? Met een goede coach krijg je direct die hulpmiddelen aangereikt die voor jou interessant zijn. Kijk dan hier hier om te kijken hoe wij je hierbij kunnen helpen.

Menu